Välkommen till Lions Club Kristinehamn

Emelie Sjöström blev 2014 års kulturstipendiat

Emelie spelar egen musik på vibrafon i kyrkan        FOTO: Lions/G.Kållberg
Ur Emelies ”Text om mig själv” saxas:

Sammanfattningsvis skulle man kunna beskriva mig som en slagverkare som också skriver musik Jag är medlem i Musikspektra T
som är ett tonsättarförbund för kompositörer och musikteoretiker med anknytning till Örebro.

Blev tillfrågad att bli medlem våren 2014. Är med i projektet Låtskrivarcentrum arrangerat av UpSweden i Örebro. Det är ett forum där tio kvinnliga musiker runt om i Sverige får föreläsningar, uppdrag och stöttning till att skriva musik.

Spelar slagverk i bandet One Step som för tillfället samarbetar med Naggo Morris, en reggae- legend bosatt i Jamaica, känd som sångare i The Heptones. Vi har precis spelat in en skiva med Naggo Morris som vi planerar att släppa inom några månader.

Jag spelar också i två andra grupper som heter Vargtegel och Sambarevolutionen.
I somras var jag på turné i Östeuropa med Robert Drewstad. Vi har en slagverksduo som vi kallar för Dunja.

Vi spelade stycken som vi har fått skrivna till oss under hösten 2013 av tonsättare i Musikspektra T.

Som solist har jag bland annat spelat på Båstad kammarmusik festival (2013), Apelrydseminariet med

FredrikaBremerFörbundet(2013)och på Feministiskt perspektiv i Malmö (2014) Jag började spela trummor för Pelle Matsson på musikskolan i Kristinehamn när jag var nio år och på gymnasiet började jag på
Estetprogrammet på Brogårdsskolan.

Efter gymnasiet började jag rikta in mig på klassiskt slagverk och har därefter studerat vid Musikkonservatoriet i Falun,
Sjöviks folkhögskola och Musikhögskolan i Örebro.
Under de senaste månaderna har jag också börjat ge privatlektioner i både slagverk och trumset. över att få det här stipendiet, pengarna är dessutom väldigt välbehövliga!