Välkommen till Lions Club Kristinehamn

Linus Röjd får Lions musikstipendium 2019

Vid månadsmöte 675 meddelade Gunnar Karlsson, sammankallande i kulturkommittén, att Linus Röjd utsetts till mottagare av Lions musikstipendium till ungdom 2019.

Linus är 18 år gammal och går tredje och sista året på Brogårdsgymnasiets Estetiska program, med inriktning musik.

Man kan se honom som en multiinstrumentalist och som det ser ut just nu, har han lärt sig spela på i princip alla instrument han ”lagt vantarna på”.

Det är runt 10 instrument varav några är träblåsinstrument såsom huvudinstrumentet klarinett men även saxofon och tvärflöjt. Men det var långt innan han började i gymnasiet som intresset för musik började.

I femte klass började han spela klarinett och har varit fast för det sedan dess. Mycket av detta beror, enligt honom själv, på att hans lärare på musikskolan Bosse Jansson har varit med honom hela vägen i musicerandet.

Han började spela i orkester, när han gick i sjätte klass och var med i en ungdomsorkester, som kallades ”music lovers”. Ett år efteråt började han i Kristinehamns Symfonic Band och har varierat mellan att spela 3:e och 2:a klarinett under fyra och ett halvt år.

Han har sedan högstadiet velat arbeta med musik i framtiden och det har speglat de sommarjobb han haft, alla har handlat om musik. Han har varit med i den så kallade ”sommarorkestern” i Kristinehamns kommun och han har gjort ett eget företag, som gick ut på att han sålde egenarrangerad musik på CD-skiva.

Han har vikarierat på sitt framtida drömjobb som musiklärare på kulturskolan och varit med i 2019 års uppsättning av drömsommarjobbet på Wermland Operas lilla scen.

Hösten 2017 började han på Brogårdsgymnasiet och har med hjälp av Magnus Lindgård, Jan Persson och Öjvind Åsberg, vågat utmana sig själv att delta både som musiker, men också som skådespelare i de musikaler som satts upp under de år han studerade där.

Linus avslutar sitt cv: ”Jag har sett, att min personliga utveckling har stigit markant under mina två och ett halvt år, som jag gått där och jag kommer när jag tar studenten, ta med mig känslan av att ingenting är omöjligt.

Jag är mycket hedrad för att ha fått detta stipendium och man kan se vad de som fått priset innan mig har åstadkommit. Detta gör att man får ett ökat förtroende för sig själv och för vad jag själv kan åstadkomma i framtiden”.

Stipendiet som är på 8000 kronor delas ut vid luciakröningen 8:e december då Linus spelar ett klarinettstycke.