Välkommen till Lions Club Kristinehamn

2015 års kulturstipendiat är utsedd

Lions musikstipendium till ungdom 2015 går till Sebastian Näsström

Vid månadsmöte 635 meddelade Kulturkommittén att basisten Sebastian Näsström blir årets mottagare av Musikstipendium.
Mötet beslutade att stipendiesumman i år blir 7 000 kronor.

Redan 2012 kom klubben i kontakt med Sebastian, när vi kunde bidra till hans musikresa till USA för att delta i World championship of performing art där han fick två guldmedaljer och en ”Music Industri Award”. Han uppfyller med råge kriterierna för att få stipendiet:

Kriterier för musikstipendium till ungdom.* Stipendiaten ska ha mycket stark anknytning till Kristinehamn och satsar på sin musikutveckling och är framgångsrik.

* Stipendiet ska gå till en ungdom och övre gränsen går vid att stipendiaten är i slutskedet av sin musikhögskoleutbildning eller
är i början av sin karriär.

* En positiv inställning till att delta, ställa upp och hjälpa till i musiksammanhang räknas som plus.

* Ett krav är att stipendiaten personligen tar emot stipendiet vid luciakröningen i kyrkan och där visar prov på sin förmåga genom att sjunga   eller spela i sammanhanget lämplig musik.

Ur Sebastian text om sig själv citeras:
Jag heter Sebastian Näsström, är tjugo år och jag bor i Stockholm. Jag jobbar som musiker och skådespelare, men på fritiden
samlar jag retrospel och diverse 80-, 90-tals artiklar. Jag växte upp i Kristinehamn, pluggade bas i nästan 9 år och hade fantastiska lärare såsom Per Öhman, Andreas Grundström, Magnus Lindgård och Andreas Henningsson.  producent och musikarrangör har varit väldigt uppskattade.

Passionen jag har för musik är obeskrivlig. Jag kan inte vara hundra procent säker på när jag började musicera, men det känns
som att jag aldrig gjort något annat. Jag har under de senaste tio åren spelat över tvåhundra livespelningar som soloartist,
med orkestrar, band och andra soloartister.

Mina insatser som bland annat keybordartist, basist, körsångare, gitarrist, kompositör, producent och musikarrangör har varit väldigt uppskattade.
Jag dömer inte andra människor - för man kan inte döma andra och samtidigt vara fri. Jag vill vara fri. Göra det som får mig att
må bra och det som får min omgivning att må bra; det är musik - det är det jag kan.

När jag spelar bas är det som att basen är en förlängning av mig själv. Jag har känslor och berättelser inom mig som får utlopp genom basen, en förlängning av min själ. Jag vill tacka så mycket nu när jag står här, ödmjuk inför mottagandet av Kulturstipendiet. Det är verkligen en häftig känsla att bli erkänd för sin talang och sitt hårda arbete. Tack!

Gunnar Karlsson, sammankallande i kulturkommittén