Välkommen till Lions Club Kristinehamn

Ida Staake utsedd till 2013 års kulturstipendiat

FOTO: Malin Olsson                                                   Ida sjunger och spelar i Kristinehamns kyrka i samband med luciakröning

Lions Club har utsett Ida Staake till mottagare av musikstipendiet till ungdom  2013. Hon får stipendiet på 6000 kronor vid luciakröningen i kyrkan den 8 december då hon också visar prov på sin musikaliska förmåga.

Att hon i högsta grad uppfyller Kriterierna för att få stipendiet framgår mycket klart av hennes beskrivning av sig själv: ” Jag heter Ida Staake och är 20 år. Jag är född och uppvuxen i Kristinehamn och har hållit musik varmt om hjärtat så länge jag kan minnas.

I fjärde klass började jag ta klarinettlektioner på Kristinehamns musikskola och har spelat i en orkester tills det att jag slutade gymnasiet.
Under högstadiet började jag även ta sånglektioner på musikskolan och slutade i samband med studenten.

Jag läste teater på Brogårdsgymnasiets estetlinje och har även medverkat i pjäser på fritiden med teatersällskapet, Lekaresällskapet i Kristinehamn.

Förra året gick jag på folkhögskolan, Geijerskolan i Ransäter där jag läste musik-teater. Det är en förberedande utbildning för diverse musikalutbildningar. Där fick man chansen att utvecklas och utmanas inom både sång och teater.

Jag började skriva låtar i åttan då jag fick prova på gitarr för första gången i samband med musiklektionerna. Till en början skrev jag
bara på engelska men övergick till svenska under gymnasiet. Det blir ärligt och utlämnande när man skriver på sitt modersmål tycker jag.

Därför är det roligare att skriva på svenska.
Jag har spelat på lite olika ställen runt i Kristinehamn och en och annan spelning även i Karlstad. Har bland annat varit med och spelat på Kristinehamns kulturkalas och varit ”förband” till Jack Vreeswijk, Ola Magnell, Caroline Af Ugglas och Magnus Uggla.

Jag spelar också tillsammans med min syster ibland. Vi tolkar allt från visor av Cornelis Vreeswijk till poplåtar av Håkan Hellström.
Nu bor jag hemma i Kristinehamn igen efter ett år i Ransäter.

Min nästa plan är att spela in några demos som jag sedan hoppas på att kunna skicka till skivbolag och producenter. Jag ska jobba för att kunna släppa en singel, EP eller skiva inom en snar framtid med egenskrivet material.”