Andreas Henningsson får 2011 års kulturstipendium

Stipendiesumman bestämdes till 5000 kronor, som Andreas får ta emot vid luciakröningen i Kyrkan  sönd. 11 december,
då han också ska visa prov på sin förmåga att spela kontrabas.

Äntligen, skulle man kunna säga, för han har varit påtänkt tidigare och är i år den som är mest kvalificerad.
Andreas har lämnat  nedanstående  uppgifter om sig själv och sin musikaliska utveckling, från kommunala musikskolan i åk 3
till tredje och sista året på Kungliga musikhögskolan i Stockholm:

"Jag började spela elbas i Kommunala Musikskolan en period när jag gick i 3-4 klass, men slutade för att sedan ta upp basen igen
Vid 15 års ålder då jag började spela med ett rockband på ABF och upptäckte då att jag hade en viss fallenhet för musiken.

På gymnasiet gick jag Estetiska programmet med inriktning musik och där träffade jag många betydelsefulla lärare och spelkamrater såsom Daniel Ögren, Per Öhman, Magnus Lindgård, Hans Kant, Robert Drewstad med flera.

Då växte också mitt intresse för jazzen fram och jag började även ta lektioner i kontrabas med Magnus Lindgård som lärare.
Efter gymnasiet jobbade jag ett år på Kommunala Musikskolan för att sedan söka Skurups Folkhögskola i Skåne där jag studerade i två års tid och knöt många viktiga kontakter, bland dessa saxofonisten Fride Hanberger som jag fortfarande spelar tillsammans med i Fride Hanberger Group.

Sedan hösten 2009 har jag studerat vid Kungliga Muskhögskolan i Stockholm och jag gör nu mitt sista år
mot en Konstnärlig Kandidatexamen. Studierna varvar jag med lika stora delar frilansande i egenskap av musiker.

Då sträcker sig musiken mellan traditionell Jazz och Blues till modernare former av Jazz, renodlad improvisation och till och med Klezmer.
Spelställena varierar stort, men extra kul var det den gång jag fick chansen att uppträda i slottskyrkan inuti Kungliga Slottet.
De senaste åren har jag också ägnat mig mycket åt arrangering av musik och har bland annat skrivit arrangemang åt
Kristinehamns Stråkorkester, Stockholm Strings och 0550-Big Band.

För tillfället är jag mest aktuell tillsammans med en annan Kristinehamnare och tidigare Lions-stipendiat, nämligen Daniel Ögren,
som nu släpper sin första skiva "Laponia" i eget namn där jag spelar kontrabas.

Skivan släpps den 30/11-2011 på HOOB Records http://www.hoob.net. Telnr: 073-8355278 Email: andreas.henningsson87@gmail.com
Jag tror jag har en idé om vad jag spela, men det kan ju ändra sig givetvis.
Men det jag har tänkt är ett Largo ur en Cello sonat i Bb-dur av Antonio Vivaldi, samt jazzballaden Body and Soul, båda framfördaendast med kontrabas."

Andreas visar sin skicklighet på sin bas i kyrkan

FOTO:Lions/GunnarKållberg
Lions President och kulturkommitténs ordförande Gunnar Karlsson