Lions musikstipendiat 2010

Daniel är den som i år med råge uppfyller kraven.
Daniel började sin musikaliska karriär med att som sexåring delta i fiolundervisning enligt suzukimetoden och så har det rullat på. Han är en mycket mångsidig musiker.

I september i år gav Daniel och hans band en mycket uppskattad konsert i Österviks kapell med musik, som Daniel komponerat.
Stipendiet, som i år är på  5000 kronor, får Daniel ta emot vid luciakröningen i Kristinehamns kyrka den 12 december , då han också kommer att visa prov på sin musikaliska kapacitet.

Daniel presenterar sig själv så här:
Daniel Ögren-gitarr, Kristinehamn, född 1987, har gått Skurups folkhögskola 06-08, spelat på festivaler som MADE, Siesta, Peace and Love.
Turnérat med olika musiker i länder som Brasilien, Argentina, Frankrike, Spanien, Estland, Lettland, Litauen, Norge, Danmark.

Efter utbildningen vid Skurups folkhögskola har jag mestadels ägnat mig åt musiken, men även haft lite ströjobb vid sidan. Just nu driver jag mitt egna nyuppstartade projekt - Daniel Ögren Band. Bandet består av  Nils Berg -Basklarinett, Gunnar Åkerhielm -Piano,

Christopher Cantillo -Trummor, Andreas Henningsson -Bas(Kristinehamn), jag -gitarr,orgel, och när jag inte jobbar med det så samarbetar jag med en av de just nu mest "hypade" popartisterna i Sverige, Anna von Hausswolff, på både skivor och liveframträdanden.

Peder KaldahlDaniel spelar Gitarr                        Daniel spelar i Kristinehamns kyrka efter stipendieutdelningen.