LIONS KULTURSTIPENDIUM 2006 UTDELAT

Sångerskan Sandra Oxenryd fick Lions musikstipendium till ungdom 2006.
Detta delades ut i samband med luciakröningen i kyrkan 10 dec.

Sandra visar upp motiveringen till sitt kulturpris

Ordf.i kulturkom. Gunnar Karlsson och president Bengt Nilsson delar ut kulturpriset till Sandra Oxenryd

Sandra, som nu är 24 år har hunnit med mycket. Enligt mamma började hon sjunga redan innan hon började prata ochmycket sång har det blivit. Säkert finns ett ärftligt påbrå från pappa , som var framgångsrik dansbandssångare i mer än 25 år. Även yngre brodern har gått in för sång och musik.
Första framträdandet i lite större sammanhang gjorde Sandra som 11-åring i Bingo-Lotto 1993

.

1998 vann hon talangjakten "Värmlandschansen" i Mariebergsskogen med låten "If that´s what it takes" (Celine Dion). 2000 kom hon
tvåa i den stora finalen av "Sikta mot stjärnorna" på TV 4, som Carola med låten "Främling".
2001 gjorde hon studiojobb åt After Dark och 2003 arbetade hon som dagaktivitetsledare och showartist för Garden Hotels på Menorca och 2004 som showartist för Sunwing Resort (My Travel) på Mallorca.

En stor framgång blev det 2005 när hon vann "Fame Factory" på TV4. (Säkert fick hon många nyttiga lärdomar av Bert Karlsson och "rektorn och schlagerdrottningen" Lotta Engberg.

Hon fick spela in ett eget album och resa runt i Sverige på skivsigneringsturné. Sandra arbetade för Wallmans Salonger i Köpenhamn och framträdde också pånutdelningen av TV-priset "Kristallen"
2006 vann Sandra den Estländska Melodifestivalen och representerade landet i Eurovision Song Contest i Aten, med låten
"Through My Window". F.n. arbetar hon på Wallmans Salonger i Oslo och har nyligen gjort studioinspelningar för After Dark.

Det är en ung men erfaren och rutinerad artist, som tar emot stipendiet på 5000 kronor vid luciakröningen i kyrkan söndag 10 december, där hon tänker sjunga "O helga natt" och ytterligare någon julsång. Något att verkligen se fram emot!

Tyvärr kan det inte bli hennes första egna julsång "I morgon " från en nyss utgiven skiva.
Själv säger Sandra efter att hon fått besked om stipendiet: "Självklart drar man i alla trådar man kan vid sidan av jobbet."
Solokarriären är ju den jag helst vill satsa på. Tyvärr är det en VÄLDIGT tuff bransch, men kanske kan stipendiet i alla
fall räcka till utgifterna för någon/ några resor till möten med "viktiga " personer."