Lions Kulturstipendium 2020 och 2021

I lions kulturkommitté hade vi som vanligt sedan 1998, beslutat om mottagare av Lions kulturstipendium i form av ett musikstipendium till ungdom före planerat offentliggörande vid lions månadsmöte i november 2020. Men så kom pandemin emellan och månadsmötet ställdes in och det värsta var att Lions luciakröning med utdelning och framträdande också måste ställas in.

Hösten 2021 sade NKP upp sponsoravtalet som NKP tog initiativet till 2005 om Lions lucia med Luciakröning föregått av valprocedur. Svenska kyrkan i Kristinehamn vill emellertid fortsätta med luciahögtid genom att med hjälp av lottdragning bland sina körmedlemmar utse Kristinehamns lucia. Lions Club har erbjudits att vid denna högtid presentera stipendiaten och ge hen möjlighet att visa sin förmåga.

Söndag 12 dec. får systrarna Sanna Jokinen och Frida Jokinen ta emot och dela Lions musikstipendium 2020 (4000 +4000 kr) och vid samma tillfälle får Klara Pollack ta emot musikstipendiet 2021 (8000 kr)

Sanna och Frida går nu sista året på den 2-åriga utbildningen till musikalartist på Kulturama i Stockholm, som är Nordens största skola för estetisk utbildning. Systrarna gick på Brogårdsskolans estetiska linje med inriktning teater där bl.a. Öivind Åsberg var en viktig inspirationskälla. De har en bakgrund i Kristinehamns Gymnastiksällkap, som ledde till ett stort intresse för dansen. De har deltagit i flera av bl.a. Lekaresällskapets och Thespis arrangemang och dessutom flera egenproducerade shower. Frida var dessutom lucia 2018.Två synnerligen kapabla ungdomar, som vi på detta sätt vill uppmuntra och önska lycka till!

Klara Pollack presenterar sig själv som en superglad tjej, som älskar att sjunga och började som 14 åring i Kristinehamns Musikskola. ”Jag gick sedan estet musik på gymnasiet i Kristinehamn i ettan men bytte till Sundstagymnasiet i Karlstad till tvåan och trean. Efter gymnasiet har jag pluggat musikal i två år först på folkhögskola i Markaryd och sen yrkesutbildning musikteaterskola i Bjärnum. Och nu fortsätter jag min resa på Balettakademin i Göteborg där jag haft det otroliga privilegiet att komma in. Just nu pluggar jag alltså till Musikalartist.”  Hon har dessutom varit musikaliskt aktiv genom att sjunga bl.a. på bröllop, dop och begravningar, i kyrkan och varit luciakandidat 2016. En synnerligen målmedveten och talangfull tjej, som vi vill uppmuntra och önska lycka till.

Gunnar Karlsson Sammankallande i Kommittén för Lions kultur, Kristinehamn